Translate

dinsdag 20 september 2011

Mager en vet in olieverf

Olieverf

Wanneer je schildert met olieverf, schilder je over het algemeen van mager naar vet.
Dit wil zeggen dat elke laag verf die je aanbrengt op het schilderij, vetter is dan de onderlaag.

De mate waarin de verf mager of vet is wordt bepaald door het gebruik van terpentijn en mediums zoals lijnolie.

Voor de onderschildering kun je de verf verdunnen met terpentijn, of eventueel terpentine.
Door de terpentijn wordt de verf verdund en minder vet.

Meer informatie over het verschil tussen terpentijn en terpentine

Voor de volgende verflagen kun je steeds minder terpentijn gebruiken, of eventueel een medium waarin een bepaalde mate van terpentijn en olie zit.
Lagen verf die daar weer overheen geschilderd worden bevatten minder medium of zijn pure verf zonder medium.

Als toplaag kun je vet schilderen met een medium wat alleen uit (lijn)olie bestaat. Of alleen verf zonder medium gebruiken.

Waarom van mager naar vet schilderen?

De reden voor het schilderen van mager naar vet in olieverf is het voorkomen van craquelé, oftewel barsten in de verf.
Dit kan veroorzaakt worden door de verschillen in droogtijd van de al dan niet verdunde verf.
Wanneer een verflaag droogt, is er sprake van een bepaalde mate van krimp van de verf.
Als de verschillende verflagen ongelijk drogen kunnen er barsten ontstaan.

Olieverf kan soms al droog lijken, maar het uitdrogen duurt ongeveer een jaar.
Voor het gebruik van vernis is het dan ook nodig om minimaal een jaar te wachten.
Tegenwoordig zijn er wel vernissen te krijgen die ademend zijn en eerder kunnen worden gebruikt.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

bedankt voor de mooie tekst, Nuttig. Hoe heet de medieum dat u zei dat tegenwordig als vernies eerder dan 1 jaar mag gebruiken?

Anne zei

Hoi,
Een medium gebruik je om de olieverf soepeler, smeuïger of dunner te maken. Hiermee kun je ook glaceren (dunne kleurlagen over elkaar heen schilderen, na tussentijdse droging). Voorbeeld van een medium is lijnzaadolie. Er zijn ook kant en klare mediums verkrijgbaar, die bevatten een bepaald soort olie en terpentijn.

Een vernis kun je aanbrengen wanneer het schilderij klaar is. Een vernis beschermt het schilderij en kan de kleur ophalen en eventueel glans geven.
Bij een olieverfschilderij is het van belang dat je het schilderij ruim de tijd geeft om te drogen, dat duurt ca. een jaar. Wanneer je het te vroeg vernist, kun je mogelijk barsten in de verf krijgen.
Retoucheervernis is een speciaal vernis, wat wel eerder gebruikt kan worden, omdat het ademend is en de olieverf dan kan blijven drogen.
Retoucheervernis kan dus eerder gebruikt worden.

Anoniem zei

Je ziet tegenwoordig veel verschillende oliën in de winkels. Allemaal voor olieverf. Wie heeft ervaring met oliën behalve lijnzaadolie en liquin.Deze 2 heb ik wel ervaring mee. Alvast bedankt.

Anne zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anne zei

Hoi, Er is vanalles te koop voor het schilderen met olieverf.
Er zijn een aantal pure olie mediums verkrijgbaar, zoals lijnzaadolie (standolie of rauwe lijnolie) en papaverolie.

Het meeste wat in de winkels staat, zijn verschillende soorten mediums, welke verschillen in werking en samenstelling en van verschillende fabrikanten. Het gaat dan niet om pure olie maar een samenstelling van terpentijn, olie, hars e.d..

Wil je het eenvoudig houden, schilder dan met lijnolie. Of nog eenvoudiger, schilder puur en gebruik alleen soms een beetje terpentijn.
Zie ook: De verschillen tussen terpentijn en terpentine: http://schilder-kunst.blogspot.nl/2011/09/terpentijn-en-terpentine.html

Schilder altijd van mager naar vet. Wanneer je olie en mediums door elkaar gebruikt, is het goed om te kijken wat de samenstelling is van het medium. Het ene medium is mogelijk magerder dan het andere. Dit hangt oa. af van de hoeveelheid olie en terpentijn het bevat. Zie ook: van mager naar vet schilderen:
http://schilder-kunst.blogspot.nl/2011/09/mager-en-vet-in-olieverf.html


Liquin is een (alkyd) medium wat hars bevat. Het versnelt de droogtijd en kan door onjuist gebruik in de loop van de tijd craquelé kan veroorzaken.

Je kunt ook zelf een medium maken, dan weet je precies wat erin zit en het is best eenvoudig. Kijk voor recepten bij mediums: http://schilder-kunst.blogspot.nl/search/label/medium

Hier vind je ook informatie over de verschillen in werking van mediums, zoals droogtijd, vetgehalte en dergelijke.