Translate

vrijdag 30 mei 2014

Alla Prima schilderen

Het schilderen 'Alla Prima' betekent dat je nat in nat schildert.
Olieverf is hiervoor heel geschikt, omdat het langzaam droogt.
Maar je kunt evengoed alla prima schilderen met acrylverf.

Schilder van mager naar vet

Wanneer je alle prima schildert met olieverf is het goed om als eerste (grond)laag zo mager mogelijk te schilderen. Mager in de zin van geen vette mediums en olie gebruiken. Schilder met olieverf altijd van mager naar vet!
Lees hier meer over van mager naar vet schilderen met olieverf.

Alla prima eerste laag

Schilder dus de eerste laag niet te pasteus en gebruik eventueel een sneldrogend medium of verdun de verf iets met terpentijn.

Alla prima toplaag

Vanuit de onderlaag kun je alla prima doorwerken en het schilderij voltooien. Je kunt dit in één sessie schilderen, maar je kunt ook de eerste laag eerst wat laten drogen en dan alla prima het schilderij afmaken. Wanneer je de grondlaag eerst laat drogen heb je iets meer controle over de verf. Doe je dit niet, dan zal de grondlaag mee blijven mengen met de verfkleuren van de laatste laag.

Alla Prima schilderen

donderdag 29 mei 2014

Kwaliteit kwasten en penselen

Hoe herken je de kwaliteit van kwasten en penselen?


De kwaliteit van kwasten en penselen is te herkennen aan de volgende punten:

  • Hoe dieper het haar in de bus zit, hoe duurzamer het penseel of de kwast. Doordat de haren diep genoeg in de bus zitten, zal het penseel ook flexibeler zijn.
    Goedkope penselen hebben korter haar in de bus, want hoe langer het haar, hoe meer materiaalkosten.
  • Het type haar bepaald de kwaliteit, dierlijk of synthetisch. Voorbeelden zijn: varkenshaar, roodmarter haar, Kolinsky marterhaar, ponyhaar, synthetisch, filament, etc.
  • De hoeveelheid haar beïnvloed de kwaliteit van het penseel. Bij minder haar zullen er bij druk gaten vallen in het penseel.
  •  De bus van het penseel of de kwast is al dan niet vernikkeld, roestvrij en stevig.
  • De bus van het penseel of kwast is naadloos of geniet. 
  • De wijze waarop het penseel verlijmd is beïnvloed de kwaliteit en duurzaamheid van het penseel of de kwast.
  • Het materiaal van de steel, hout, gelakt of ongelakt.
  • De haren van het penseel zijn al dan niet gesprongen op de bles (gespleten uiteinde zorgt voor betere opname van vocht en verf).
  • De haren van het penseel zijn al dan niet uitgewassen (gekookt), waardoor ze flexibeler zijn.


woensdag 28 mei 2014

Ei tempera recepten

Ei tempera

Ei tempera bestaat uit pigmentpasta met ei dooier en eventueel eiwit als bindmiddel.
Het bindmiddel van ei kan eventueel worden aangevuld met een oplossing van hars en/of lijnolie. De juiste verhoudingen in het recept zijn van belang voor de duurzaamheid van de verf.

Tempera verf is relatief dun in gebruik. 
Een veelgemaakte fout is om teveel pigment toe te voegen om de verf dikker te maken. Hierdoor kan de verf op den duur gaan barsten en uit elkaar vallen.
Ei tempera met een sneldrogend medium droogt iets sneller.

Pigmentpasta en pigmentkrijtpasta

Pigmentpasta is een pigment gedispergeerd in water. Wordt hier nog een extra vulstof aan toegevoegd, dan heet het ook wel pigmentkrijtpasta.

Tempera met eidooier


Scheid voorzichtig de eidooiers van het ei, waarbij je de dooiers heel laat.
Rol de dooier over een doekje/vel zodat het laatste eiwit eraf gaat.
Vang het eigeel op in een kom door de dooier boven de kom door te prikken.
Klop het eigeel op en laat het een nacht staan.
Schep de volgende dag het schuim van het eigeel af.

Ei tempera eigeel zonder medium 3 : 2

Drie volumedelen eidooier mengen met twee volumedelen pigmentkrijtpasta.

Ei tempera eigeel met medium 2 : 1 : 1

Twee volumedelen eidooier mengen met één volumedeel sneldrogend medium.
Vervolgens van dit mengsel één volumedeel mengen met één volumedeel (1 op 1) pigmentkrijtpasta.

Tempera met heel ei

In plaats van het scheiden van de eidooiers, meng je de dooier en het eiwit. Klop het mengsel op en schep de volgende dag het schuim eraf.

Ei tempera met geheel ei zonder medium 2 : 1

Twee volumedelen geheel ei mengen met één volumedeel pigmentkrijtpasta

Ei tempera met geheel ei met medium 2 : 1 - 2 : 1

Twee volumedelen geheel ei mengen met 1 volumedeel (sneldrogend) medium.
Vervolgens twee volumedelen van dit mengsel mengen met één volumedeel pigmentkrijtpasta.

Tempera met eiwit

Scheid het eiwit van de dooiers en klop het eiwit op. De volgende dag het schuim eraf scheppen.

Ei tempera met eiwit 4 : 1

Meng vier volumedelen eiwit met één volumedeel pigmentkrijtpasta.

Schilderen met tempera

 

Waterverdunbaar

De eitempera is verdunbaar met water. Wel in de koelkast bewaren, beperkt houdbaar! Na gehele droging is eitempera niet meer oplosbaar.

Ondergrond

Eitempera kan het beste op een goed hechtende ondergrond geschilderd worden.
Gebruik bij voorkeur een goed zuigende grondverf.
Tempera is ook geschikt om mee op papier te schilderen.
Eitempera kan na een half jaar droging worden vernist.


pigmenten Old Holland
Pigmenten in het Old Holland museum

dinsdag 27 mei 2014

Witte verfsoorten

Wit is er in verschillende soorten

 

Zinkwit

Zinkwit heeft een wat koele toon en de verf is transparant.
De verf droogt relatief langszaam.
Zinkwit is heel geschikt voor het werken in lagen (glaceren).

Titaanwit

Titaanwit is een dekkende verf, welke geschikt is om mee te mengen.
De verf is relatief jong en bestaat onder meer uit het bestandeel titaandioxyde.

Zie ook Verschil tussen Zinkwit en Titaanwit

Loodwit of Kremserwit (giftig)

Loodwit werd vroeger gemaakt op stroken lood. Deze rolde men op en zette ze weg in aardewerken potten met een bodempje azijnzuur en bovenop paardenmest. Door de gisting van zuur en mest vormt zich loodacetaat. Het loodwit werd van de loodstroken afgekrabt, gewassen en gemalen.
Loodwit is erg giftig en mede daardoor wordt dit pigment over het algemeen niet meer gebruikt in verf.

Kremserwit komt uit Krems, Oostenrijk. Voor de productie van Kremserwit werd geen azijnzuur gebruikt, maar bier en vruchtensappen.

Voordelen zijn de snelle droging en goede dekking van de verf. Nadeel is het mogelijke verkleuren en vergelen.


Lithopoon

Dekwit lithopoon is geschikt voor het prepareren van de ondergrond.
De kleur wit is ietsje geelachtig en de lichtechtheid is goed.